Rättikagratäng

Något jag verkligen saknar är potatisgratäng med massa vitlök!! Men man tager vad man haver (eller helt enkelt får äta) så ikväll har jag gjort en rättikagratäng :)
4-6 personer
700 g rättika
5 dl vispgrädde
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
Riven ost
Salt
Peppar
Sätt ugen på 225°C. Skiva rättikan precis som när du gör vanlig potatisgratäng. Hacka löken och skala vitlöken. Varva rättika, lök, pressad vitlök, salt och peppar i en ugnssäker form. Jag la lite riven ost mellan åxå för att få det lite krämigare. Häll på grädden och toppa med riven ost. Gratängen är färdig när rättikan är mjuk ca 60 min. Om osten får för mycket färg kan du lägga över folie. För att korta ner tiden i ugnen kan man förkoka rättikan i vatten en stund men risken är då att den blir vattnig.
Rättikagratängen serverade vi med fläskfilé, ryggbiff, tomater och bea :)


Kommentarer
Räkans LCHF

Jag måste verkligen köpa rättika!

2011-08-31 11:35:35
URL: http://healthyprawn.blogspot.com
Karin

Ja d tycker jag :) Mycket bra substitut för potatis! Lite vattnigare tyvärr och smakar mer rotfrukt men absolut ett bra alternativ. Gratängen smakade även ännu bättre idag (dagen efter alltså) :)

2011-08-31 15:16:30
Enelya

Jag brukar använda mig av ett annat recept när jag gör Rättikagratäng. Ditt recept har mindre ingredienser så det ska jag absolut prova nästa gång! =)

2011-09-01 11:27:21

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0