LCHF-pepparkakor

Pepparkakor är ju goda som de är men ett tips är att lägga på en skiva blåmögelostost eller varför inte smör och gräddost :)
Nu blev dessa inte exakt som vanliga bakade på vetemjöl (inte samma krispkänsla) men får jag inte äta något annat funkar dem för mig iaf :)
Julen och adventsfikan är räddad!
Ca 25 st pepparkakor
100 g smör
0,5 dl sukrin
4 krm pepparkakskryddor (Santa Maria)
2 d mandelmjöl
1 msk fiberhusk
0,75 dl kokosnötmjöl
2 st äggvitor
Smält smör, sukrin och pepparkakskryddan i en kastrull. Rör i mandelmjöl och fiberhusk. Låt svälla i ca 30 min. Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan ner i degen, rör om. Tillsätt kokosnötmjölet och blanda runt till en fast pepparkaksdeg. Forma till en rulle och linda in i plastfolie. Låt ligga i kylen över natten.
Kavla ut degen och tryck ut fina pepparkakor med hjälp av pepparkaksformar. Ett tips är att lägga ett pakplåtspapper på degen när du kavlar så fastnar inte degen på kaveln.
Ugn 200°C. Grädda pepparkakorna i mitten av ugnen (på bakpappersklädd plåt) i ca 8 min.
När alla pepparkakorna är gräddade ställde jag in alla igen på eftervärme för att bli lite krispigare. Ett annat alternativ är att grädda på lägre värme och lite längre tid.
(receptet hittade jag på recept.nu men jag använde Santa Marias färdiga pepparkakskrydda istället för de i receptet)


 

 


Kommentarer
Birgitta

Tack Karin! Stod nyss och grät innombords då jag trodde jag skulle bli utan pepparkakor med ädelost till jul. Så kommer du som en räddande ängel med ditt recept. Tack igen!

2011-11-03 20:10:48
Karin

Nu behöver du inte gråta mer ;) men bli inte besviken på att de inte är lika krispiga som vanliga pepparkakor bara. Tror på att sänka värmen och ha dem inne lite längre istället så torkar man kanske ut dem mer. Berätta gärna hur dina pepparkakor blev :) Kram kram

2011-11-04 18:34:25
Linda-Li

Hej

Jag har precis gjort pepparkaksdegen och följt receptet till punkt och pricka, men den blev inte fast utan ganska lös? Har lagt den i kylen och hoppas den stelnar. Var degen väldigt fast när du gjorde den?

2011-12-05 12:43:30
Karin

Hej Linda-Li :)

Ja min deg var fast, såg ut och kändes nästan precis som vanlig pepparkaksdeg (men resultatet efter gräddning blir ju såklart inte samma tyvärr). Kan kanske behövas ännu mer pepparkakskrydda också. Det här var ju första gången för mig och nästa jul kommer det säkert finnas betydligt mer recept på julbak. LCHF-kost kommer ju med stormsteg :)

Hoppas dina pepparkakor blir goda! :)

2011-12-05 13:36:28

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0