Saffranskaka LCHF

Jag börjar lägga upp lite julrecept redan nu för vips så är det julafton och ska jag hinna baka allt jag har tänkt så får jag börja i tid :)

Receptet på den här kakan kommer från boken "Bakglädje med LCHF". Det enda jag har ändrat i receptet är att jag har tagit bort vaniljpulvret och lagt till saffran istället och minskat på mängden sukrin. Den är hur god som helst och är väldigt snarlik en vanlig sockerkaka gjord på vetemjöl.
2 ägg
1 dl sukrin*
150 g smält smör
0,5 dl vatten
1 paket saffran
1,5 dl mandelmjöl*
1,5 dl Bake Pro*
1 tsk bakpulver
Ugn 175°C. "Bröa" en sockerkaksform (jag gjorde inte det och kakan släppte fint ändå).
Vispa sukrin och ägg poröst med en elvisp och tillsätt sedan det smälta smöret och vatten, rör ihop.
Blanda alla torra ingredienser och rör  ner i smeten.
Grädda saffranskakan mitt i ugnen ca 30-35 min.
*Sukrin, mandelmjöl och Bake Pro går att köpa på lchfbutiken.se men det går även att köpa sukrin och mandelmjöl i vissa välsorterade livsmedelsbutiker och Bake Pro i hälsokostbutiker.


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0