Söndagsstek med sås och grönsaker

Söndagsstek är väl så klassiskt man kan komma. Jag gjorde stek i fredags :) Jag fick mycket beröm av min sambo och det är jag väldigt nöjd och glad över. 
Köttet krymper ju endel men jag tror att min bit vägde ca 1,5 kg och borde räcka till 4 pers.
Jag hittade receptet på norrmejerier men har kanske ändrat lite här och var.
 
1,5 kg nötkött av t.ex fransyska
Salt
Peppar
 
2 st morötter
2 st gula lökar
1 liten rotselleri
 
1 förp. ICA bellaverde (en söt sparrisbroccoli. Ser ut som sparris med broccoli på toppen.)
 
Steksky från köttet
4 dl vispgrädde
1/2 burk philadelphia 
2 msk lågkalori lingonsylt
Soya
 
Ugn 175°C. Krydda köttet med salt och peppar och bryn till en fin yta. Hacka morötter, lök och rotselleri och lägg dem tillsammmans med köttet i en ugnssäker form. Tillaga i ugnen i ca 1,5 timme. Jag använde mig av en köttermometer (rekommenderas) och köttet ska ha en innertemperatur på 67°. Då är köttet klart med en härlig ljusrosa kärna. Låt köttet vila i folie i ca 15 min medan du gör såsen och värmer bellaverde (i en kastrull med sjudande lätt saltat vatten).
Häll över stekskyn i en kastrull och tillsätt vispgrädde, philadelphia och lingonsylt. Låt koka ihop. Eftersom stekskyn innehåller både salt och peppar behövs det nästan inte tillsättas något mer men smaka gärna av såsen och bedöm själv. Färga såsen med soya (den ger en god sälta och smak i sig också).
 
Till den här rätten passar det även utmärkt att servera ättiksgurka (pressgurka).
 
 

 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0