Blomkålsgratäng med fläskfilé

Det här receptet är inspirerat från kokaihop.se men jag har ändrat lite. Mycket gott och jag behövde inte köpa hem något för jag hade allt hemma, klassiska LCHF varor :)
 
1 blomkålshuvud ca 800 g
1 fläskfilé ca 500-600 g
1 gul lök
1 liten purjolök eller 1/2 stor
3 dl riven ost
3 dl vispgrädde
Salt
Svartpeppar
Chillipeppar
 
Ugn: 225°C
Dela blomkålshuvudet i två bitar. Skiva ca 5 cm tjocka skivor och fördela ut i en smörad ugnsform. Salta och peppra. Strimla eller skär fläskfilén i lagom stora bitar, krydda med salt och chillipeppar och bryn dem så de får en fin gyllene yta. Lägg över fläskfilén i ugnsformen. Hacka lök och purjolök, stek dem mjuka men inte för länge. Häll över lökblandningen i ugnsformen och strö på hälften av den rivna osten. Skiva andra halvan blomkål och lägg ovanpå osten. Salta, peppra och häll över vispgrädden. Avsluta med den sista osten. Tillaga i mitten av ugnen ca 40 min till blomkålen är mjuk och osten fått fin färg.
 
        
 
 

 
 

Kommentarer
Erika - LCHF till vardag och fest

Det där lät ju både gott och enkelt = helt i min smak. Spar receptet!

Svar: Håller helt med dig, gott och enkelt är även min melodi :) Men ibland är det roligt att göra något riktigt avancerat åxå och utmana sig själv :)Ha en trevlig kväll :)
Karin Törnblom

2012-09-13 19:44:39
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0