Myshelg :)

I fredags kom mina föräldrar på besök till Helsingborg :) Mamma har länge velat uppleva Fredriksdals julmarknad och i år tog väntan slut :)
Mamma och pappa firade bröllopsdag så helgen började med att vi (jag, Jon-sambo, mamma och pappa) gick ut och åt jääääättegod mat på Helsing mat & bar här i Helsingborg. Kan verkligen rekommendera er att gå dit och äta om ni bor här eller bara är på besök. Just nu har de en julmeny som passade oss perfekt. Vi smakade av varandra och allt var supergott!! Detta åt vi :)
Förrätt: VITLÖKSBRÖD
Fyrkornsbröd stekt i vitlökssmör
Huvudrätt: HELSINGS OXFILÉTOAST MED HEMGJORD BEARNAISESÅS
Med friterad klyftpotatis (jag och mamma)
HUSETS PEPPARSTEK PÅ OXFILÉ
Med krämig grönpepparsås och klassisk potatisgratäng (Jon och pappa)
Dessert: HALLON- OCH FLÄDERBLOMSPANNACOTTA MED MYNTAHONUNG
Ni kan ju gissa om det var gott!!!!
Sedan gick vi hem genom den julbelysta staden.
I lördags regnade och stormade Helsingborg så någon julmarkad blev det inte! Istället gick vi ner på stan och åt smarriga mackor på Ebbas fik. De har underbart goda pajer och kakor så vi slog till på något sött efter maten också....OJ va mätta vi blev....deras storlek på kakor är ju inte svenska direkt ;)
Eftersom det hade stormat en hel del förra veckan ville pappa gå till hamnen för att se vad "orkanen" hade ställt till med så vi drog upp våra jackor, på med luvorna och gick i regn och storm till hamnen....pappa ville ju sååå gärna :)
Efter en blöt dag och lite shopping i Höganäs passade det bra med kinamat till kvällen, mycket skratt och en bra film (Country strong).....ja vi åt ju massa gott till filmen såklart :P
Söndag och lite sovmorgon behövde vi alla. Efter en stadig brunch med allt du kan tänka dig (sill, köttbullar, prinskorv, bacon, ägg, äggröra, rödbetssallad, rökt fläskfilé från Ängsö i Västerås, två sorters bröd, grönsaker, leverpastej, smörgåsgurka, skinka, ost.....har jag glömt nåt?) så gick vi till Fredriksdal och intog julmarknaden! :) Såå fint och mysigt trots barmark. Mamma och pappa var mer än nöjda när vi kom hem igen.
Ingen rast, ingen ro.....bara hem för att lämna allt vi köpt på julmarknaden och ner på stan för att se ljusshowen på Dunkers. Det var fint men jag tycker det var mycket bättre när den var på Kärnan!
Mamma hade blivit lovad tacos den här helgen men eftersom vi var så mätta (efter brunch och lite gott på marknaden) slog vi på dumburken en stund.....(trodde inte det var sant att jag låg och åt ostbågar och godis men när man väl har börjat äta kolhydrater så går det inte att sluta!!!)....meeeen 21.30 började det att kurra i magen så då var det dags för tacos (familjen knäpp haha!!) gott gott gott var det :)
Tråkiga måndag igen och mamma och pappa ska åka tillbaka till Västerås :( Vi kramas, vinkar hejdå och säger att det snart är jul (då åker vi till Västerås). Med tunga steg går jag upp för trappan och låser upp dörren.....lägenheten ekar tomt! Konstigt hur allt bara är helt tyst från att ha vart fart och fullt av liv. Min blick möts av den tomma juiceförpackningen som pappa så gärna ville ha till brunchen.....att en juiceförpackning kan ha förmågan att väcka minnen och att tårar rinner trodde jag inte. Jag är kanske knäpp och konstig men jag är känslig och det är jobbigt att skiljas från sina föräldrar även om det bara är för en stund.
Nu är vardagen här igen och dagarna rullar på. Snart är det jul och jag längtar efter janssons frestelse!!! Jag komer nog äta ihjäl mig av julmaten :)
Det finns massor att äta på julbordet när man äter LCHF men jag tänker äta allt jag vill och känner för.
Ta hand om er och må så gott
Puss & Kram


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0