Ättiksgurka (pressgurka)

I min familj har vi som tradition att på juldagen alltid åka hem till min kära mormor och äta kotlettspjäll med potatis och sås. Mormor gör den allra godaste såsen som jag skulle kunna dricka!!! Har man inte ätit tillräckligt med mat på julafton så lovar jag att man inte kommer gå hungrig hem från mormor iaf. 
Till den här underbart ljuvliga måltiden gör mormor också den supergoda ättiksgurkan. Den hon gör är det socker i men det går ju lika bra att göra den lchf-vänlig.
Här kommer ett snabbt recept på ättiksgurka eller pressgurka som många kallar den.
 
1/2 gurka
1-1,5 msk ättika 12% (beroende på hur kraftig ättikssmak man vill ha)
1,5 msk ica stevia strö
0,5 tsk salt
1-2 msk hackad persilja (jag hade fryst)
 
Skölj och hyvla gyrkan med en osthyvel. Blanda resten av ingredienserna och gurkan i en bunke eller direkt i förvaringsskålen. Låt stå i kylen till det är dags att servera. Gurkan suger åt sig ganska snabbt så du kan göra ättiksgurkan några timmar innan om du har ont om tid utan problem.
 
 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0