Kanelkaka med rabarber och hallon

Den här kakan är nog den godaste jag ätit hittills på LCHFkost. Mina kollegor som fick chansen att smaka den gillade den också, även de som inte äter LCHF :)
Någon tyckte att den smakade lite morotskaka och någon tyckte mjuk pepparkaka så den passar lika bra till kalas som till julfikat ;)
Grundreceptet kommer från Marja. Har ändrat lite i receptet eftersom jag har mer blöta ingredienser m.m
 
1 normalstor rabarber (jag hade lite i frysen som jag använde)
2 dl frysta hallon
1-2 msk ICA stevia strö
125 gram smör
3 ägg
2 dl mandelmjöl
½ dl hasselnötsmjöl
4 msk kokosmjöl
½ dl riven kokos
1 dl stevia strö
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
½ påse vaniljarom
 
1/2 burk philadelphia
2 dl vispgrädde
1/2 påse vaniljarom
2 msk sukrinmelis
Kanel
 
Ugn 175°C.
Ansa och skiva rabarbern i kuber. Koka ihop tillsammans med hallonen och sötning i en kastrull. Rör om ofta så det inte fastnar. Låt svalna.
Smält smöret. Under tiden vispa äggen pösiga med elvisp. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan ner smöret och vaniljaromen. Rör ner rabarber och hallonröran och sedan äggvispet. "Bröa" en springform (med löstagbara kanter, 24 cm) med kokos eller madelmjöl (jag hade mandelmjöl). Häll ner kaksmeten och grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min. Kakan är ganska kladdig när den är färdig men blir kanon efter en stund i kylen.
 
Vispa ihop philadelphia, vispgrädde, vaniljarom och sukrinmelis med en elvisp till en jämn smet (inte för hård!)
Bred på philadelphian på kakan när den blivit kall (annars smälter philadelphian) och pudra över kanel (har du någon dekorationsmall blir det väldigt fint men annars går det utmärkt att strö kanel över hela kakan).
 
 
 


Kommentarer
Lana

Mmm...vilken god!
Marja har en hel del goda bakrecept! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Svar: Marja är superduktig :) Detsamma till dig!
Kram :)
Karin Törnblom

2012-10-31 12:37:40
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Erika - LCHF till vardag och fest

Vilken vacker kaka med stjärnor på! Låter otroligt god också.

Svar: Den är verkligen supergod!! :)
Karin Törnblom

2012-11-08 19:23:03
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0