Köttfärslimpa LCHF med gräddsås och lingon

En klassiker inom LCHF, som jag älskar, är ju såklart kött, bearnaisesås och sallad men det går ju självklart att äta gamla klassiska husmansrätter också! Igår blev det köttfärslimpa med gräddsås och lingon :)
 
Köttfärslimpan
 
400 g köttfärs
1 stor gul lök
2 ägg
1 dl vispgrädde
1/2 dl pofiber
Salt
Peppar
1 msk sockerfri köttbullskrydda (köpte den på Kiviks marknad)
 
Gräddsås
 
Spa från köttfärslimpan
4 dl vispgrädde
1,5 msk kalvfond
Lite soya
1 äggula
 
Färska champinjoner
Smör
Lingonsylt (lågkalori)
 
Ugn 175°C.
Hacka löken och blanda alla ingredienser till limpan. Lägg färsen i en långsmal ugnsform (jag använde en sockerkaksform) och tillaga i ugnen i ca 40 min.
Häll över spat från formen till en kastrull och tillsätt vispgrädde, kalvfond och soya. Låt koka ihop och red av såsen med en äggula. Jag lät min sås småkoka under ganska lång tid så att den fick gotta till sig och få en tjockare konsistens. Lägg folie på köttfärslimpan så håller den värmen. Under tiden skivade jag färska champinjoner och stekte i mssa smör, mums!
 
 


Kommentarer
Erika - LCHF till vardag och fest

Köttfärslimpa är ju så gott, och väldigt enkelt att göra.

Svar: Håller med! och den går att variera hur mycket som helst med olika fyllningar :)
Karin Törnblom

2013-01-06 16:09:03
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0