Roquefortfylld kycklingfilé inlindad i serranoskinka :)

Här kommer ett recept från min käre vän Tommy som jag nu delar med mig till er. Han bor i Spanien så det var svårt att få spansk serranoskinka men när jag var på Hemköp hittade jag Hemköps egna spanska serranoskinka så jag får lita på att den är bra ;)
Istället för vanligt ris hade jag blomkålsris.
Varsågoda och njut!
2 pers
2 kycklingfiléer
100g roquefortost
4st skivor serranoskinka
2dl creme fraiche
2dl vispgrädde
½ hönsbuljongtärning
Dragon
Salt och peppar
Blomkålsris
Smör
1 blomkålshuvud
50g sockerärtor
½ hönsbuljongtärning
Salt och peppar
Sätt ugnen på 180º varmluft eller 200° vanlig ugn.
Gör ett snitt i kycklingfiléerna och fyll med hälften av roquefortosten (50g).
Linda serranoskinkan runt de fyllda kycklingfiléerna så den blir "hel" igen. Vi använde steksnöre också för att få det att hålla ihop bättre (man kan även ta tandpetare).
Stek fileérna så de får en fin yta. Under tiden tar du fram en ugnssäker form och blandar creme fraiche, grädde, smulad hönsbuljong, dragon och salt och peppar. Lägg sedan ner kycklingfiléerna i såsen och stek färdigt i ugnen i ca 30 min.
Riv blomkålshuvudet i ett rivjärn på det grövsta.
Stek i rikligt med smör (blomkål drar åt sig ganska mycket)
Sedan kryddar du med salt, peppar och smular ner hönsbuljongtärningen.
Skär sockerärtorna i mindre bitar och vänd ner i blomkålsriset.
Vispa igenom såsen lite och servera sedan rätten med en trevlig sallad.
Smaklig måltid :)

Kommentarer
Sara

Du är grym Karin :)

2011-08-07 12:27:58

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0