Nasi goreng ayam

Nasi är 'ris' på indonesiska, goreng står för 'stekt' och ayam betyder 'kyckling'.
Nasi goreng ayam betyder alltså 'stekt ris med kyckling'. (wikipedia)
Jag hade aldrig ätit detta innan...oj va gott det var!!!
Jag kollade runt på nätet vad det skulle vara i och slängde sedan ihop ett eget recept...
Mycket nöjd med resultatet :)
  • 4 pers
  • 1 blomkålshuvud
  • 4 kycklingfiléer
  • Olja till stekning
  • 1 gul lök
  • 3 dl hackad vitkål
  • 1 röd paprika
  • 2 dl frysta ärtor
  • 1 tsk gurkmeja
  • 1 msk grön curry pasta
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk hackad persilja
  • 3 ägg
  • Soja
  • Salt
  • Peppar
  • Riv blomkålen till ris. Skär kycklingen i strimlor och stek i wokpanna. Hacka lök och vitkål. Stek till dem har mjuknat. Hacka paprikan och lägg ner i wokpannan tillsammans med ärtorna. Pressa i vitlök, krydda med curry pastan, gurkmeja, hackad persilja, salt och peppar. Stek äggen i en annan stekpanna och rör runt samtidigt så det blir småbitar. Blanda i äggen i pannan. Tillsätt blomkålsriset och rör om. Smaka av med lite soja.


Kommentarer
Enelya

Visst är det gott!! Jag brukar göra en liknande rätt fast med kycklingfilé, riven blomkål, spetskål, röd paprika, stjälkselleri, salladslök, ägg, soja, sesamolja, salt och peppar.

2011-11-11 00:43:29
Karin

Känns som att man kan variera rätten hur mycket som helst vilket är toppen för då hinner man aldrig tröttna :) När vi (jag och min sambo) satt och åt kom vi på att det inte är nå fett i maten! :S men man kan ju ta en klick creme fraiche eller göra någon kall sås till. Vi skivade upp lite ost bara ;)

2011-11-11 09:53:09

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0