Ny omgång knäckefrö :)

Det var ett bra tag sen jag beställde knäckefrömix från lchfbutiken men ikväll blev det av att baka dem. Jag tänkte ta med några till Västerås så jag kan knapra på något till en eventuell ostbricka ;)
 
Mycket goda "kex" som är superlätta att göra. Köp bara en påse knäckefrömix på lchfbutiken.se och blanda den med 1,5 dl kallt vatten och två normalstora ägg. Klicka och platta ut på en plåt, in i ugnen 20 min 175°C till de har fått en fin färg och låt stå kvar på eftervärme för att bli knapriga.
 


Kommentarer
Lana

Mmm... vad gott! Det var längesen jag bakade knäckebröd... ska nog göra det under veckan! Tack för påminnelsen! :)
Kram kram

Svar: Hihi vassegod ;) dessa från lchfbutiken är verkligen jättegoda! Hade med mig dem på en kräftskiva förra året och jag brydde mig inte alls om de vanliga kexen som det bjöds på :)Kram
Karin Törnblom

2012-07-13 00:05:12
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Jannica

Har du tid med mer tips? Jag gick ner 26 kg men då åt jag endast kött och grönsaker i ett år. Mådde jag bra? Nej, var jag mätt? Nej. Jag testade lchf men ibland känner jag det blir enformigt. Just massa ägg, naturell yoghurt, borta med all potatis, ris, pasta, bröd. Frukosten är svår. Har ätit kvarg med funlight men vill ha något mer så jag blir sådär bra mätt på morgonen så man klarar sig från 6-12 ungefär när man jobbar. Regelbundna måltider är svårt när jag jobbar på äldreboende under sommaren. Vill gärna orka gå ner i vikt igen, klarade 26 kg men denna gången vill jag stanna där med, gått upp allt och mer därtill bara för jag blev så trött på allllllllla grönsaker och kött som jag åt hela tiden. blev aldrig mätt. Har ju lördagen då jag vill äta vad som helst. Chips är svårt o måtstå. Men kommer man igång igen vet jag att jag kan klara det. Hur gör du? Hur klarar du det? Äter du mängder med ägg och keso? Alla tipsar om det. Jag SPYR av keso. Urs urs urs. Har försökt men det går bara inte. Har du lite enkla snabba tips på vad man kan äta under en dag? Tips på billiga saker man kan byta ut pasta och bröd med? Frön och sånt är jag inte heller förtjust i. Och havregrynsgröt blev jag tipsad om men en portion blir jag inte mätt på. Och magsäcken krymper uppenbarligen inte då den inte gjorde det på ett helt år :/

Svar: Grattis till dina 26 kg!! Superbra :) Ja jojobantat har man ju gjort några ggr ;( Jag har kört både lågkalorikost och lågkålhydratskost flera ggr för att sen gå upp allt + lite till. LCHF passar såklart inte alla men uppenbarligen så funkade LCHF för dig men det var tråkigt att du inte mådde bra och inte kände dig mätt. Varför du inte kände dig mätt kan bero på att du inte tillsatte något fett till dina måltider. Åt du alltså bara kött och grönsaker? En fet sås såsom bearnaise är ju perfekt till kött och grönsaker. Eller romsås grundad på creme fraiche och majonnäs till lax. Fettet är viktigt att få i sig för att hålla sig mätt och ge energi. Gillar du inte såser och mejerier kan du göra ett gott kryddsmör (vitlök, persilja, sambal, pepparrot m.m) så får du ändå i dig fett.
Du kan äta vad du vill till frukost, det behöver inte vara klassisk frukost som bröd, yoghurt m.m. Har du rester från gårdagen kan du äta det också. Du äter det du vill ha och är sugen på. Jag har ätit middag som frukost många gånger ;) Jag blir ju mätt!
Om du saknar bröd till frukost finns det massor med goda recept (smaken är som baken så du får prova dig fram till du hittar ditt favoritbröd). Frys in och ta fram kvällen innan så har du färskt bröd på morgonen sen. De flesta bröden går även att rosta. Mycket gott med smör, ost, gurka och majonnäs :)
Pannkakor eller plättar är också en bra mättande frukost. Där får du i dig ägg fast du inte känner själva äggsmaken ;) Jag har bra recept på pannkakor här på bloggen. Vispa grädde och servera med bär av olika slag eller lågkalorisylt. Det går utmärkt att göra stor sats och frysa in som du sen enkelt tar fram så många du vill på morgonen och får då en snabb frukost. Är det ett helt vanligt kokt ägg som du inte gillar? Omelett är väldigt gott och mättande och du kan variera "pålägget" hur mycket som helst. Jag har fastnat för min tonfiskomelett som jag har på bloggen. Du kan även göra din omelett kvällen innan och värma den på morgonen.
Havregrynsgröt är inte LCHF så hoppa över den.
Fler tips....bacon, makrill i tomatsås, avokado med en god röra m.m Blanda protein och fett så står du dig länge.
Uppfattade aldrig om du dricker kaffe men som jag skrev tidigare så är en matsked kokosfett i kaffet på morgonen bra! Det sätter fart på förbränningen och mättar. En nyttig fettkälla!
Jag gillar inte keso speciellt mycket men ägg äter jag i olika former...stekt, kokt, äggröra och jag kan steka på ett paket bacon till för då får jag i mig fett samtidigt. Tror det är viktigt att inte äta samma varje morgon för då tröttnar man garanterat!
Hur klarar jag att stå emot alla frestelser? Det gör jag inte alltid! Känner jag för att ta lite bröd till grilltallriken så gör jag det. Det viktiga är att känna av sin egen kropp. Hur mycket klarar jag av att äta utan att det blir hets och att det triggar suget. Det är så olika från individ till individ. Men nu är jag inte i början av min viktminskning så för dig är det såklart viktigt att hålla sig borta från alla fällor eftersom tanken är att du ska gå ner i vikt. Det är jättejobbigt i början så är det bara, särskilt när man är på olika tillställningar. Försök att tänka "jag kommer också få äta det där men inte just nu". Är det kalas med tårta och kakor, ta med vispad grädde och bär. En ruta mörk choklad till kaffet stillar suget jag lovar! Ofta tycker folk att man är konstig som inte äter av bullarna och allt det goda men jag brukar tänka att de bara är avundsjuka på mig som kan stå emot. Då känner man sig duktig och då är det lättare också att inte äta :)
Tips på billiga saker att byta ut pasta och bröd med? Billigt vet jag inte men det är jättebra! Shiratakinudlar innehåller endast 0,4g kolhydrater per 100g och finns att beställa på lchfbutiken.se. Finns även som ris och kostar ca 30:- för en påse á 200g (2 personer).
Såhär kan det se ut en helt valig dag när jag börjar 8.00.
Kaffe med kokosfett (jag äter sällan frukost innan jobbet faktiskt)
Frukostrast: kesella med funlight
Lunch: Tonfisksallad med ett kokt ägg och egengjord vitlökssås
Mellanmål: Ingenting eller kanske nån form av ost
Kvällsmat: Kött, en sallad eller ugnsgrönsaker och bearnaisesås

Man behöver inte krångla till det :)

Hoppas du fått svar på dina frågor och tveka inte att fråga igen! Jag hjälper gärna till så gott jag kan :)
Ha en fin dag och lycka till!
Kram Karin
Karin Törnblom

2012-07-14 22:32:35
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0