Den lösaktiga jordgubbspannacottan ;)

Egentligen vill jag inte kalla det för pannacotta för den blev inte stel som en pannacotta ska vara så därav det lite lustiga namnet ;) men jag tror jag vet varför det blev som det blev. MEN OBS! Det blev supergott och därför lägger jag upp receptet ändå! ;)
Grundreceptet kommer från tidningen ALLT OM LCHF Nr 1 (billaga till kvällsposten, gt och expressen) men finns även med i Annika Rognebys nya bakbok "Bakglädje till vardags och till fest". Jag har ändrat, bytt ut och lagt till liiite.
4 pers
2 gelatinblad
4 dl vispgrädde
0,75 dl sukrinmelis och 1 knivsudd stevia
1 påse vaniljarom (Dr. Oetker)
1 dl turkisk yoghurt
Ca 300 g färska jordgubbar
Blötlägg gelatinbladen. Sjud grädde, vaniljarom och sukrinmelis/stevia underomrörning i 5 min. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt gelatinbladen (urkramade från vatten). Rör om. Mixa jordgubbarna till en sås. Tillsätt sedan yoghurten och jordgubbssåsen. Rör ihop. Häll smeten i 4 "pannacottaformar" och låt stå kallt 4-5 timmar, innan servering.
Skiva över lite färska jordgubbar innan servering.
Jag tror att det blev för mycket vätska med jordgubbssåsen. Därför stelnade den inte som en vanlig pannacotta. Men som sagt så blev det jättegott ändå ;)


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0