Semlor LCHF

Här kommer receptet på semlorna jag gjorde igår men fyllde idag :)
Det är en mycket mättande semla!
Källa: Baka med LCHF
4 st semlor
4 stora ägg
3 msk sukrin
1/4 krm stevia
50 g smält smör (osaltat)
1 dl vispgrädde
4 msk fiberhusk (Lindroos)
0,5 dl kokosnötsmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
Mandelmassan:
1,5 dl skållad skalad mald mandel
2 msk sukrin
1/2 krm stevia
1-2 msk grädde (jag tog 2)
Valfri mängd vispad grädde.
Sötrix-flor

Smält smöret. Vispa äggen och sötning. Blanda ner smör och grädden , vispa. Blanda torra ingredienser och blanda ner det väl.
Låt stå och svälla i minst 5 min. 
Rulla försiktigt fina bollar, 4 st stora, vät händerna i kallt vatten och rulla dem, fös ihop dem i handen ett par gånger fram och tillbaka. (Eller lägg dem i jättestora muffinsformar.) Se till att de är lite höga på plåten. 
Lägg på bakplåtspapper och grädda ca 25-30 minuter i 175°C, känn på bullen så den är fast som en bulle ska vara.

Mandelmassan:
1,5 dl skållad mald mandel hälles i matberedare (jag hade en stavmixer) ta i sötningen och  låt detta gå i några minuter i beredaren,  häll sedan i ca 2 msk grädde till önskad konsistens.

Dela av toppen och gröp ur lite ur bullen och blanda ”urgröpet” väl med mandelmassan, ta eventuellt ytterligare lite vispgrädde i. 
Fördela mandelmassan i groparna och lägg på en redig klick vispad grädde (jag spritsade ut grädden) och sedan lägg locket på. Sila över lite  sötrix-flor.



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0