Rättikapaté

Igår provade jag ett recept som jag fått av min vän och kollega Carina. I receptet skulle det vara potatis men det byttes ut mot rättika. Jag har ännu inte blivit vän med rättika och hur lång tid den behöver vara i ugnen :S Första gången jag använde mig av rättika var i jannson. Då kokade jag först rättikan några minuter för att mjukna något men jag tyckte att det blev för vattnigt. När jag gjorde rättikagratäng blev den ju aldrig klar nångång! Tyvärr tog det väldigt lång tid den här gången också men resultatet är jag ändå nöjd med.
8 pers
Ca 1 kg rättika
1 dl färsk hackad persilja
2 msk färsk oregano
1 vitlöksklyfta (det kunde gärna vara fler för min smak)
Salt
Peppar
2 dl riven västerbottenost
4 ägg
3 dl vispgrädde
Ugn: 175°
Skala och skiva rättikan. Blanda persilja, oregano, pressad vitlök, salt, peppar och ost. Smörj en avlång brödform och varva rättikan och ostblandningen i formen. Vispa ihop ägg och grädde. Häll över lite mellan varven och avsluta sedan med äggrädden.
Tillaga i ca 1 1/2 timme och stäng sedan av ugnen. Låt patén stå i ugnen på eftervärme till rättikan är mjuk (ca 45 min).
Till detta hade jag fläskytterfilé och en snabb bea gjord på creme fraiche, majonnäs, salt, peppar, dragon som blandats med vinäger och vatten.
* Tips! Lägg örterna i ett glas och klipp istället för att hacka. Smidigt värre ;)


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0