Fiskgratäng med räkor

Det tog lite tid, många moment med att göra fiskgratäng men den blev klar tillslut. Det blev lite mycket vätska från fisken tror jag så nästa gång tillagar jag nog fisken först och häller bort spadet (eller tillsätter spadet i såsen) för att sen hälla på sås och spritsa ut blomkålsmoset.
 
2 paket torsk á 400 g
Salt
Vitpeppar
 
Fyllning
2 dl grovhackade räkor
200 g räkost
1/2 stor purjolök
Dill
 
Blomkålsduchesse
1 stort blomkålshuvud
1 grönsaksbuljong fond du chef
1 stor klick smör
2 uppvispade ägg
Salt
Vitpeppar
Torkad dill (jag använde torkad dill för att undvika vätskan som blir av t.ex fryst dill)
 
Såsen
4 dl vispgrädde
1 msk skaldjursfond
1 dl riven ost
1 dl philadelphia
Dill
Salt
Vitpeppar
 
Ugn 225°C. 
Rensa och dela blomkålshuvudet i mindre buketter. Koka den mjuk i vatten och buljong. Häll bort vattnet och ställ tillbaka kastrullen på plattan (den ska vara avstängd) för att låta allt vatten dunsta bort. Tillsätt smör och mixa med stavmixer och rör sedan ner äggen. Smaka av med torkad dill, salt och vitpeppar. Låt stå och kallna.
Blanda räkor, räkost, hackad purjolök och dill i en bunke. Salta och peppra torsken och lägg ett lager torsk i en smörad ugnsform och bred på räkröran. Lägg sedan resten av torsken ovanpå. Under tiden jag gör såsen skulle jag nog tillaga fisken en stund i ugnen men det gjorde jag inte igår.
Blanda ihop alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt småputtra till den blivit lagom tjock. Häll sedan såsen över torsken. Toppa med riven ost.
Lägg blomkålsduchessen i en spritspåse och spritsa ut små toppar runt fisken. Tillaga gratängen i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Kortare tid och i mitten av ugnen om du tillagar fisken innan (endast gratinering).
 
 

 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0