Muffins-semla

Förra året gjorde jag vanliga semlor och de blev riktigt bra, små men mättande. I år tänkte jag vara lite lat/smart och göra en variant på den vanliga semlan. Jag har gjort muffins-semla :) Jag använde grundreceptet på muffins i Åses bok och tillsatte en tsk kardemumma. 
När mina föräldrar var här och hälsade på i början av december fick jag en "cupcake party-stick", den blir perfekt för att göra hålet där mandelmassan ska vara. Locket på semlan blir nu en liten hatt istället :)
Supergoda och inte lika mäktiga som den vanliga semlan.
 
Muffins 12 st
 
3 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
75 g ica stevia strö 
125 g smält smör
1 dl vispgrädde
100 g philadelphia
1 tsk ekologiskt vaniljpulver (den lilla glasburken)
2 tsk bakpulver
4 ägg
1 tsk kardemumma
 
Ugn 175°C.
Vispa ica stevia strö och ägg poröst. Smält smöret och vispa ner det tillsammans med grädde och philadelphia. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Häll upp i muffinsformar (jag använder en muffinsplåt och ställer muffinsformarna i så håller de formen bättre). Grädda i ca 30 min.
 
Mandelmassa
 
1,5 dl mandelmjöl
2 msk ica stevia strö
1-2 msk grädde (jag tog 2)
 
Blanda alla ingredienser och mixa med en stavmixer (det fastnar en del så en mindre matberedare är bättre). Tillsätt mer grädde om du önskar en lösare mandelmassa.
 
Fyll muffinsen med önskad mängd mandelmassa, vispa grädden och spritsa över muffinsen. Toppa med lilla hatten.
Om man önskar en större hatt/lock kan man skära en trekant med kniven snett ner mot mitten i muffinsen. Då får man även plats med mer mandelmassa.
 
 
 

 
 
 
 
 

Kommentarer
Erika - LCHF till vardag och fest

Mumsigt!

Svar: Ja det var riktigt gott :) Muffinsreceptet är kanon!
Karin Törnblom

2013-01-27 15:40:41
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Marja - Baka Sockerfritt

jag har sett flera som gjort muffinssemlor, så smart! Ska nog ockås ta och göra en innan fettisdagen :)

Svar: Ja visst är det smart! Inte alls kladdigt och så kan man ju göra bakelse av resten som inte blir semlor :)
Karin Törnblom

2013-01-27 20:43:22
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Lana

De ser otroligt goda ut! Kan tänka mig att de också smakar gott! :)
ha en toppen måndag!
kram
//Lana

2013-01-28 11:18:20
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0