Stuvad blomkål med smak av pepparrot

Igår var det dags igen....bort med alla kolhydrater och tillbaka till LCHF. Redan idag känner jag mig mycket bättre i magen och jag kommer inte sakna all vätska som jag samlat på mig efter helgerna!
 
Det blev fläskschnitzel och stuvad blomkål med pepparrotsost (hoppade över paneringen igår men annars panerar man schnitzel utmärkt med ägg och pofiber eller varför inte parmesan) . Jag har gjort stuvad blomkål förut med hot dog senap och det blev super gott och det blev även denna omgång! Fick betyget "grymt gott" av sambon så det får jag vara nöjd med ;)
 
Blomkålsstuvning ca 4 pers
 
1 stort blomkålshuvud
Vatten
4 dl vispgrädde
200 g creme bonjour pepparrotsost
1 fond du chef grönsaksbuljong
Salt
Vitpeppar
Extra pepparrot om man vill (färsk eller på tup) (jag gillar när det verkligen smakar pepparrot)
 
Dela blomkålshuvudet i mindre buketter och förkoka en stund i saltat vatten till önskad mjukhet. Häll bort vattnet och tillsätt resterande ingredienser, låt koka ihop och smaka av med salt och vitpeppar (extra pepparrot om man vill).
Jag vill gärna ha blomkålen ganska mjuk så den brukar smula sönder när jag rör runt i kastrullen men det gör absolut ingenting.
Stek schnitzeln och servera med gröna bönor.
 
 


Kommentarer
Erika - LCHF till vardag och fest

Stuvad blomkål har jag aldrig testat. Låter jättegott!

Svar: Åh det är skiiitgott!!! :)
Karin Törnblom

2013-01-04 12:03:06
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0