Kålpudding

Igår blev det kålpudding här hemma. Jag älskar min mormors kålpudding med massa sirap. Den är så saftig och god, dock inte speciellt lchf-vänlig ;) Jag provade att ha i min nya fibersirap och det blev verkligen kanon! 
Till detta hade jag lågkalori lingonsylt.
 
Kålpudding
 
1 kg vitkål
Fibersirap
Salt
Svartpeppar
500 g blandfärs
1 gul lök (riven)
1 msk soya
2 msk fibersirap
1 dl vispgrädde
Ev. en msk oxfond
Salt
Svartpeppar
1 dl vatten
 
Sätt ugnen på 175°C.
Skär bort den hårda roten på vitkålen och skär resten i små tärningar. Fräs kålen i olja på medelvärme. Den ska mjukna och inte brännas. Salta, peppra och ringla över önskad mängd fibersirap, blanda runt.
Blanda färs, riven lök , soya, fibersirap, vispgrädde och ev. oxfond till en ganska lös smet. Salta och peppra.
Lägg hälften av vitkålen i botten på en ugnssäker form. Lägg på färsen och toppa sen med resten av kålen. 
Häll 1 dl vatten över puddingen för extra sky. Grädda i mitten av ugnen ca 40 min.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0